onsdag 19 augusti 2009

~~ Lite bondromantik... ~~

...hör väl sommaren till, eller vad tycker ni?

Fångade Lilla fröken Sötloppa på bild när hon satt och väntade på att få åka på kalas. Hon var såå stolt och glad över sin nya tunika och hon sa själv flera gånger att hon tyckte att hon var fin! Såå skönt att höra!!
Tyvärr var kortet inte så lyckat ur andra synvinklar...bakgrunden var plottrig och rätt ful.
Men jag kände ändå att fotot var värt att scrappa.
Såå hur gör man då? När man har ett foto med ful bakgrund?

Självklart så kan man klippa ut sitt motiv och använda enbart det... men det ville jag inte. Kännde att det skulle bli en ganska konstig form på det hela då.

Jag vände på steken och lade fotot under det mönstrade pappret. Sen rev jag hål i det tills jag fått fram så mycket av fotot som jag ville visa. Passade på att riva lite extra och sköt in några små pappersbitar i en avvikande färg. När jag var nöjd häftade jag ihop revorna lite slarvigt och häftade även fast mönsterpappret mot bakgrundspappret.

Effekterna, med rivet, skrynklat, chalkat och stämplat papper, fixade jag naturligtvis innan jag fäst allt för gott ; )

En egengjord tag håller titeln på ena sidan och dold journaling på baksidan. Bara till att vrida lite på de små bradsen. Tror inte att det går många Lo´s utan att jag öser på blommor ; ) .....och så blev det här oxå!
En handfull med ljuvliga hydrangeablommor fick bryta av lite och ta upp lite av de rosa/lila tonerna i fotot. Satte dit små duttar med pearlmaker i blommornas mitt.
Lite bling på det hela och jag kände mig nöjd.

En liten närbild på min egengjorda tag. Dekorerade den med blommor, bling och en helt underbar, liten fågel!

Här är en möjlighet att kika närmare på hur jag rivit pappret för att få fram fotot. = )
Vad har jag då använt för material?
  1. Prima Joyfull Yellow
  2. Prima Flirty little secret
  3. Prima Ruby
  4. Hydrangeablommor ( brun och mauve) är tyvärr tillfälligt slut i butiken.
  5. Pearlmaker
  6. Fågel-charms
  7. Bling
  8. Fluid chalks - chestnut roan och dark brown
Eget material: photo-turns, spets, häftklamrar, blad, biljetter och stämplar.
Hoppas nu att jag kunnat inspirera er till att ta itu med de där "hopplösa" bilderna. Det är inte alltid de perfekta bilderna som man vill ha = )
~~ KRAM! Sophia ~~

4 kommentarer:

Maiden sa...

Å vad jättefint det blev när du rev till det! Jag gillar inte heller att klippa i korten men det där var ju en smart lösning! Såg att Fia gjort något liknande - hon har nog fått idéen från dig!! ;-) Massa kramar

Happy Anna sa...

Fantastisk LO!! Du skapar alltid så underbara och inspirerande saker...hoppas på en scrapdag snart så jag kan få lite tips och idéer ;)
Kram

SCS sa...

Wow!!! och åter WOW!!!
Blir lift på denna också...

Kram, Fia

Ylwa sa...

Hur många bilder har man inte hemma - framförallt de som är tagna innan digitalkamerornas inträde....tack för inspirationen vännen.
*kram*
Ylwa